Direktlänk till inlägg 10 april 2011

Decoupage-lördag

Av Tezz - 10 april 2011 10:06

Har roat mig med en massa decoupage i helgen.

Våra stora barn var på vift hela lördagkvällen och minstingen satt vid datorn med pappan i huset. Rockabillymusik gick hem hos treåringen   


Mamman, dvs jag, fick lite egentid och den spenderade jag såklart på sådant jag gillar!!!


Hade tre krukor från IKEA i köket... Dom är iofs fina, men jag hade ju tänkt tanken att göra något med dom, och då KAN jag ju inte låta bli!!

Från Tradera hade jag ju köpt en drös med fina servetter och det här blev resultatet:


Jag var också på jakt efter uppspänd canvasduk att göra tavlor av. På dollarstore hittade jag såna, fast med motiv på, för ynka 10 spänn styck.

Det var det absolut billigaste alternativet, och färg har jag ju redan hemma, så dom fick det bli. På med vitfärg över motivet och duken blir en kanonfin tavla med hjälp av servetter och decoupagelack!


Hittade också en packe servetter, som såsmåningom ska bli canvastavlor till dotterns rum... 


Och slutligen, ett ännu inte färdigt projekt:

Nämnde i ett tidigare inlägg, servetterna med jordgubbar på, som bara skriker SOMMMAR!!!!!!!!!

På Myrorna hittade jag en söt bricka för 15 kronor.

Den har jag målat vit (såklart haha) och fäst servetten på.

Den ska nu få någon form av text, och sedan har jag en ursöt bricka att duka fram sommarfikat på!!!

   

 
 
Ingen bild

Victoria

10 april 2011 13:17

Hej!
Hittade din blogg på FL.
Jätte fina saker du gör! Blir avis :)
Vill du dela med dig hur man gör tex krukorna med servetterna på? :)

Tezz

10 april 2011 14:47

Tack så mycket! Det var snällt sagt!!

Krukorna är enkla!
Utgå från krukor utan glasering. Tvätta av och på med färg.

Jag blandade ut lite färg i vatten, så det blev relativt flytande, och målade sedan med en kökssvamp tills jag fått önskad yta.

Sen delar man en servett. Brukar vara tre lager, men man använder bara det översta lagret som motivet är tryckt på.

Jag rev ut en lagom stor rektangel, för att få ojämna kanter.

Stryk ut ett lager matt decoupagelack där du vill fästa motivet på krukan.
Lägg försiktigt servetten på plats och stryk ut den med fingret.
Låt torka en liten stund och stryk sedan försiktigt på mera lack.

Beroende på vad man ska använda saken till, får man anpassa antal lager lack.
Jag håller ju t.ex också på med en bricka, och där får jag lacka många gånger för att få en hållbar och avtorkningsbar yta.

Krukan lackade jag bara en gång. Har bara plastblommor i, så jag behövde inte tänka på eventuellt vattenspill när man vattnar....
Lycka till!!! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tezz - 20 mars 2013 08:41

Oj oj... Det var visst läääänge sedan jag uppdaterade min pysselblogg!   Vi har flyttat till ett gigantiskt gammalt hus, som tar massor med tid, och en bebis har det blivit också,  så även om jag fortfarande pysslar och gör om en massa saker, h...

Av Tezz - 3 maj 2011 13:32

Vi har just kommit hem från en härlig vecka i Turkiet, med svärmor, svärfar, svägerskan och hennes familj. Totalt var vi 15 personer som åkte, och Turkiet visade verkligen upp sin bästa sida. Vädret var toppen, maten underbar, hotellet fantastisk...

Av Tezz - 19 april 2011 08:13

Var iväg på loppis med kära maken i lördags, på jakt efter en kista, men gick tomhänt därifrån... Det händer inte ofta!    Vi har en öppen trappa i vardagsrummet och minstingen har sitt rum på övervåningen. Det är väl naturligt att en hel del lek...

Av Tezz - 14 april 2011 12:11

I söndags anordnades, vad jag trodde skulle vara, en gigantisk auktion och loppis i ett aktivitetshus här i stan. Det hade flaggats massor för eventet och jag var superladdad när jag åkte dit.   Allt som kunde krångla, gjorde naturligtvis det.....

Av Tezz - 10 april 2011 09:44

Nu är vagnen klar! Uppskattar total tidsåtgång till ett par timmar ungefär!   Det var busenkelt, och resultatet blev skitbra! Vagnen ser ut som ny!! Däremot märkte jag att det var oerhört svårt att fånga resultatet på bild.   En sak gick ...

Presentation

Jag är en lyckligt lottad hemmafru, som älskar heminredning. Mycket tid går åt till att planera hur jag vill ha det här hemma, vilken känsla jag vill skapa i olika rum, och sedan hitta dom rätta grejerna för att åstadkomma det!
Jag åker ofta och gärna på

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards