Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Det går fort när man har kul!!

Av Tezz - 28 mars 2011 22:17

Började måla mina nya loppisfynd lite smått i förmiddags, och är faktiskt klar allaredan   


Nu var det ju i och för sig inga stora saker den här gången, men även små prylar kräver sin tid och omsorg.


Lite före och efter bilder:

  Ett litet titt-fönster som jag fyndade för 15 kronor!

Hade inte en aning om vad jag skulle ha det till, men det var något med det som fick mig att köpa det ändå...


Här har det fått en första runda med svart färg, för att det ska finnas något tillräckligt mörkt att skrapa fram sen:

 

Sedan några lager vitfärg och slutligen några väl valda drag med ett slippapper.

Grunden är klar!

I skåpet ska jag sätta ett motiv från någon finstämd servett, med hjälp av decoupage. Har budat på ett gäng olika på tradera, så det återstår att se vilket motiv som gör sig bäst!

Så här ser det ut nu iaf, vitt och slipat, men ännu utan motiv alltså:

 


LOPPISFYND NR 2

Hittade en gullig byrå där byrålådorna var glasunderlägg. Välbehövligt hemma hos oss har jag märkt. Stilen på byrån var helt rätt, men färgen så fel... Vilken tur att jag var på målarhumör då!  

Sprillans ny var den och låg till försäljning - i sin kartong - för 25 kr.

Beslagen var ju tyvärr mässingsfärgade, men maken har en bra tuschpennna i sina jobbarbyxor som han (ovetandes haha) lånade ut!


Före och efter:

            


NR 3

En liten urna. Sned och ful, men vad gör väl det, när det är något som tilltalar en?! Det är väl precis det som loppis går ut på! EN enda krona skulle dom ha för den och då fanns ju inget att tveka över. 

Tyvärr bommade jag att ta en före-bild, så den första bilden är efter att den fått lite svart färg på sig. Den var från början silverfärgad, med guldiga slitningar.


Den har en kompis också, men den stod i skylten på loppisen, och var då alltså inte till salu ännu. Men jag ska hålla koll! hehe. Den var större, men annars exakt likadan. Dom skulle göra sig bra tillsammans!   


...och när jag ändå hade färg och penslar framme, fick jag för mig att göra något med en låda som jag av någon anledning sparade.

Det blev en låda för förbrukade batterier....

    

 
 
matilda

matilda

1 april 2011 12:56

superfina fynd!!

http://matildasbrain.blogspot.com

 
Ingen bild

jennifer

7 april 2011 23:35

Visst är det väl fint med vitt och mycket går att fixa till och göra om, men varför ska du förstöra så riktigt fina gamla saker som asken här, klockan högre upp osv med att måla de vit!?! Blir uppriktigt ledsen över att se hur du förstör antika saker som på sin höjd borde putsas. tar nig inte lång tid innan du totalförstör något gammalt och vacker värt 1000 kronor bara för att du gillar vitt!!!

Tezz

10 april 2011 09:21

Nu vet jag inte vilken ask du menar? Kan faktiskt inte påminna mig att jag har en ask ens? Och klockan är det någon hemmafixare som gjort 1987, så inte heller den är antik...

Förstår visserligen din synpunkt, men bruna möbler passar inte in i mitt hem. Gillar däremot det snirkliga som ju gamla möbler ofta har och då får det bli vitt helt enkelt!

Kan ju hända att jag redan förstört något som faktiskt är värt pengar, men då må det vara så! Hittills är dock allt jag satt mina tänder i, saker som faktiskt i viss mån är massproducerade!

Dom enda "gamla på riktigt"-möbler jag har är skrivbordet som fanns i mitt föräldrahem och min farmors gamla pigtittare.
Det är saker som betyder oerhört mycket för mig, och som jag vill ha runt omkring mig. Men som jag sa tidigare, så är brunt inget alternativ.

Dessutom var båda nämnda möblerna så pass trasiga och förstörda i ytan att de behövde lagas. Det hade aldrig gått att göra osynligt om de skulle behålla sin gamla yta, men döljs helt och hållet under vitfärg!

Jag ser det istället så här, att jag får omge mig med saker som väcker många minnen hos mig, som har själ och en historia att berätta, men som nu är MINA!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tezz - 20 mars 2013 08:41

Oj oj... Det var visst läääänge sedan jag uppdaterade min pysselblogg!   Vi har flyttat till ett gigantiskt gammalt hus, som tar massor med tid, och en bebis har det blivit också,  så även om jag fortfarande pysslar och gör om en massa saker, h...

Av Tezz - 3 maj 2011 13:32

Vi har just kommit hem från en härlig vecka i Turkiet, med svärmor, svärfar, svägerskan och hennes familj. Totalt var vi 15 personer som åkte, och Turkiet visade verkligen upp sin bästa sida. Vädret var toppen, maten underbar, hotellet fantastisk...

Av Tezz - 19 april 2011 08:13

Var iväg på loppis med kära maken i lördags, på jakt efter en kista, men gick tomhänt därifrån... Det händer inte ofta!    Vi har en öppen trappa i vardagsrummet och minstingen har sitt rum på övervåningen. Det är väl naturligt att en hel del lek...

Av Tezz - 14 april 2011 12:11

I söndags anordnades, vad jag trodde skulle vara, en gigantisk auktion och loppis i ett aktivitetshus här i stan. Det hade flaggats massor för eventet och jag var superladdad när jag åkte dit.   Allt som kunde krångla, gjorde naturligtvis det.....

Av Tezz - 10 april 2011 10:06

Har roat mig med en massa decoupage i helgen. Våra stora barn var på vift hela lördagkvällen och minstingen satt vid datorn med pappan i huset. Rockabillymusik gick hem hos treåringen      Mamman, dvs jag, fick lite egentid och den spenderade j...

Presentation

Jag är en lyckligt lottad hemmafru, som älskar heminredning. Mycket tid går åt till att planera hur jag vill ha det här hemma, vilken känsla jag vill skapa i olika rum, och sedan hitta dom rätta grejerna för att åstadkomma det!
Jag åker ofta och gärna på

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards